Home.Programmering.Voorgaande jaren.Contactgegevens.Vrienden van de 'Sniederskring'.
 Ontworpen door F. Bleijs
 © 2018  - 2019   Sniederskring

Rashid Novaire

Rashid Novaire (1979) is een geboren Amsterdammer met een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader. In 1996 al won hij de EL Hizjra-Literatuurprijs (een schrijfwedstrijd voor Marokkaanse en Arabische Nederlanders) met een drietal werkjes, zowel poëzie als proza. Hij debuteert op 20-jarige leeftijd met de verhalenbundel Reigers in Caïro en wordt door de recensenten meteen herkend als een talent voor de toekomst. Dat werd nog eens bevestigd als hij weet door te dringen tot de finale van de NPS Cultuurprijs 2000. Als dan de Stichting HalteProza het boek ook nog eens kiest als een van de beste boeken van 2000 hoort hij bij de gevestigde orde van Nederlandse schrijvers.

In opdracht schrijft hij de novelle Isak en de wolf.  In opdracht van de Nederlandse Filmstichting schrijft hij een scenario De straten van Nefta, waarmee hij de European Broadcasting Union Prize wint. Hij produceert verder een hoorspel De Cartograaf  voor de KRO en een eenakter De zwemmende hofdame voor het Cosmic project Hollandse Nieuwe.

In de tussentijd werkt hij aan zijn eerste roman Maisroest die verschijnt in 2003. Hij schrijft dit boek voor een groot deel in het Duitse Bamberg,waar hij een klein jaar met een beurs van de Beierse staat in het Internationales Künstlerhaus Villa Concordia verbleef. Terug in Nederland verdient hij de kost als gids voor buitenlandse toeristen die per fiets de hoofdstad willen verkennen. Hij is dan lid van de culturele programmaraad van het Rozentheater en volgt een masterclass bij het Maurits Binger Instituut, waar hij het scenario schrijft voor de speelfilm “Ike’s nature”.

Hierna gaat hij voor een half jaar naar China om research te doen voor zijn volgende epische roman Het lied van de rog (2007). Hierover zegt hij zelf: ”Wat ik van de historische feiten weet, verweef ik in de plot. Maar feiten zijn nooit een keurslijf, ik zal altijd kiezen voor het verhaal. Ik eigen me de feiten toe en lieg de waarheid.”

Na het verschijnen van de semi-autobiografische roman  Afkomst (2008) verblijft hij 4 maanden in Suriname, waar hij als gastdocent verbonden is aan de Hogeschool en  schrijflessen geeft aan jonge gedetineerden in de Santo Bomagevangenis in Paramaribo.

De pers over:  Reigers in Caïro

Novaire ziet hoe de stilte tussen mensen beweegt, neemt ze op en strooit ze uit                                  in verhalen, de tijd of ruimte maakt niet uit. Maak plaats! Er is een witte vogel in                                       het huis van de literatuur aangekomen.’– Abdelkader Benali

‘De prachtige verhalen van de jonge auteur Rashid Novaire zijn doordrenkt van eenzaamheid en melancholie. (…) De personages blijven in al hun diversiteit levensecht en de verhalen zijn stuk voor stuk sfeervol en verrassend. Novaires taalgebruik kan adembenemend poëtisch zijn. Soms is het of je in de dromerige wereld van Nescio beland bent, dan weer doet de snelle moderne verteltrant aan die van Arnon Grunberg denken. (…) Een groot talent. We zullen hopelijk nog veel van hem horen.’ – onze Wereld

Maisroest:

Hij toont dat hij in staat is om in weinig woorden veel impliciet duidelijk te maken.’ – NRC Handelsblad

‘Hij weet bewondering af te dwingen in het laveren tussen drama en melodrama.’
– de Volkskrant

Het lied van de rog:

Het is zowel een pleidooi voor de herinnering, de verbeelding en de vertelkunst als een waarschuwing voor de daaraan verbonden manipulatiemechanismen.'  - - de Standaard

 

Als geen ander weet Rashid Novaire zich in te leven in een cultuur die niet de zijne is. Novaire heeft zich in China goed laten informeren over de legendes en gebruiken uit de voormalige Shang-dynastie. In alles ademt dit exotische sprookje de sfeer van toen. Zelfs zijn taalgebruik doet authentiek aan (...). Geconcentreerde lezers kunnen niet anders dan waardering opbrengen voor Novaire's dromerige stijl. En voor zijn inlevingsvermogen - Boek
"Zo veel lust tot het vertellen van grenzeloze verhalen, zo veel tomeloze verbeeldingskracht dat verrast in tijden van autobiofictie." -
Elsevier

Afkomst:

Het ontbreekt Novaire niet aan fantasie, met het grootste gemak laat hij zijn hoofdpersoon op reis gaan in de tijd, in gedachten en imaginaire werelden. Licht en boosaardig als een sprookje.’    – de Volkskrant

`De schoonheid schuilt bij Novaire in het verborgene.’ – Boek

Prijzen:

1996 El Hizjra-Literatuurprijs voor Oogpotlood op het rode plein (poëzie), Waslijn (poëzie) en Wens (proza)

2000 Finale NPS Cultuurprijs voor Reigers in Caïro

2004 Nominatie Libris Literatuur Prijs voor Maisroest